Ինչո՞ւ է Հայաստանի կեսը ապրում ապառիկով, ոչ թե եկամուտով. կարդացեք ABNews.am կայքում
2025-ին Ռուսաստանում գնաճի կանխատեսումը 4.5%-ից հասել է 7.6%-ի
ԿԲ-ն թողարկել է հուշադրամ՝ նվիրված Ջերարդ Գաֆէսճեանի 100-ամյակին. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Հայաստանի առևտրային կոլապսը՝ թվերի մեջ. ինչու են հիմնական գործընկերները հեռանում. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Այս շաբաթվա ներդրողի օրացույցը. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Անցնող շաբաթվա այլ կարևոր իրադարձությունները ֆինանսական շուկաների համար. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Leasing Expo 2025-ին Ակբա Լիզինգը ներկայացնում է լիզինգի լավագույն պայմանները. դիտեք ABNews.am կայքում
Հատուկ և բացառիկ առաջարկներ Ակբա Լիզինգի կողմից. դիտեք ABNews.am կայքում
Ինչպես կառուցել գին սահմանելու ճիշտ ռազմավարություն նոր բիզնեսում. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Ռուսաստանում 2024 թվականին մոտ 3 հազար լրատվամիջոց է փակվել
20% idcoin Carpisa-ում․ IDBank-ի և Իդրամի նոր արշավի մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Ով է փոխարինում Ռուսաստանին. Հայաստանի ներմուծման նոր քարտեզը. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Նոր մեդիա հիմնադրամ. ով է որոշելու, ինչ բովանդակություն հասնի հեռուստադիտողին. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Հայաստանի հոկեյի հավաքականը 8։0 հաշվով հաղթել է Իրանին
Կանայք բիզնեսում. Դիանա Դավթյան. դիտեք ABNews.am կայքում
5 տարում 220 միլիարդ ՀՀ դրամ՝ Հայաստանի տնտեսության զարգացման համար. Acba Leasing. դիտեք ABNews.am կայքում
Չինաստանի առաջին եռամսյակի ՀՆԱ-ն տարեկան կտրվածքով աճել է 5,4%-ով՝ գերազանցելով սպասելիքները
Ռուսաստանն առաջին եռամսյակում Չինաստան է արտահանել 700 տոննա գինի
Ինչու են երկրները հրաժարվում հայկական արտադրանքից․ ինչ չի ասվում պաշտոնապես. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
2025 թվականի մարտին Հայաստան է այցելել 129,887 զբոսաշրջիկ

Հայաստանի պետական պարտքը. աճող մարտահրավեր համաշխարհային ստանդարտների համեմատ

Հլս 22, 2024 12:37
130

Հունիսի 1-ի դրությամբ, Հայաստանի պետական պարտքը հատել է 12 միլիարդ դոլարի շեմը։ Այս թիվը նշանակում է, որ յուրաքանչյուր քաղաքացու պարտքը կազմում է ավելի քան 4000 դոլար, ինչն առաջացրել է քննարկումներ և մտահոգություններ երկրի տնտեսական ռազմավարության և ֆինանսական առողջության շուրջ։ Ինչպես է Հայաստանի պարտքը համեմատվում այլ երկրների հետ, և ինչ է սա նշանակում նրա տնտեսական ապագայի համար։ Դիտարկենք մանրամասները և համեմատենք դրանք համաշխարհային ստանդարտների և Հայաստանի ավելի վաղ շրջանի տվյալների հետ։

Ընթացիկ իրավիճակ

Հայաստանի պետական պարտքի աճը մեկուսացված երևույթ չէ։ Ամբողջ աշխարհում երկրները ականատես են եղել պետական պարտքի աճին, հատկապես տնտեսական դանդաղեցումների և գլոբալ խնդիրների դեմ պայքարի համար խոշոր ֆինանսական ծախսերից հետո։ Այնուամենայնիվ, Հայաստանի պարտքի կուտակման տեմպերն ու չափը ներկայացնում են յուրահատուկ սցենար, որը պահանջում է մանրամասն վերլուծություն։

Պատմական համեմատություն

Հետ նայելով՝ Հայաստանի պետական պարտքը զգալիորեն աճել է վերջին տարիների ընթացքում։ 2022 թվականի մայիսի 31-ի դրությամբ պարտքը կազմել է 9.6 միլիարդ դոլար, 2023 թվականի մայիսի դրությամբ՝ 11 միլիարդ դոլար։ Վերջին տվյալներով 2024 թվականի հունիսին պարտքը կազմում է 12.1 միլիարդ դոլար։ Այս աճող միտումը ընդգծում է պետական գործունեության և նախագծերի ֆինանսավորման համար պարտքի նկատմամբ աճող կախվածությունը։

Համաշխարհային համեմատություն

Հայաստանի պետական պարտքը համատեքստում դնելու համար կարևոր է համեմատել այն այլ երկրների հետ։ 2024 թվականի տվյալներով՝ երկրներ, ինչպիսիք են Ճապոնիան, Հունաստանը և Իտալիան, ունեն աշխարհի ամենաբարձր պարտք/ՀՆԱ հարաբերակցությունը, Ճապոնիայի պետական պարտքը գերազանցում է ՀՆԱ-ի 230%-ը։ Համեմատաբար, Հայաստանի պարտք/ՀՆԱ հարաբերակցությունը զգալիորեն ցածր է, բայց աճում է։ Միջազգային արժութային հիմնադրամը (IMF) նշում է, որ զարգացող երկրները, ներառյալ Հայաստանը, պետք է զգույշ լինեն իրենց պարտքի մակարդակի նկատմամբ՝ խուսափելու տնտեսական անկայունությունից։

Հետևանքներ և մարտահրավերներ

  1. Տնտեսական աճ: Բարձր պետական պարտքը կարող է խոչընդոտել տնտեսական աճը՝ մասնավոր ներդրումները դուրս մղելով։ Կառավարությունը կարող է ստիպված լինել բյուջեի զգալի մասը հատկացնել տոկոսավճարներին՝ փոխարեն արտադրողական ներդրումների՝ ենթակառուցվածքների, կրթության և առողջապահության ոլորտներում։
  2. Վարկանիշային գնահատականներ: Հայաստանի պարտքի աճը կարող է ազդել նրա վարկանիշային գնահատականների վրա։ Ցածր վարկանիշային գնահատականները կարող են հանգեցնել բարձ մասնակիցներին, ի վերջո էլ ավելի բարդացնելով պարտքի վիճակը։
  3. Արժույթի կայունություն և գնաճ: Պարտքի արդյունավետ կառավարումը կարևոր է արժույթի կայունության և գնաճի վերահսկման համար։ Չափից ավել պարտք վերցնելը կարող է բերել գնաճային ճնշումներ և ազդել փոխարժեքի վրա։
  4. Ֆիսկալ քաղաքականություն: Կառավարությունը պետք է կիրառի ամուր ֆիսկալ քաղաքականություններ՝ պարտքը կառավարելու և նվազեցնելու համար։ Սա ներառում է եկամուտների ավելացում հարկային միջոցներով և պետական ծախսերի արդյունավետության բարձրացում։

Հայաստանի պետական պարտքի ճանապարհը զգուշավոր լավատեսության և զգալի մարտահրավերների պատմություն է։ Չնայած պարտքի մակարդակները համաշխարհային հսկաների համեմատ կառավարելի սահմաններում են, կայուն աճը պահանջում է խելացի ֆիսկալ կառավարում և ռազմավարական պլանավորում։ Այլ երկրների փորձառությունից սովորելով և պարտքի կառավարման լավագույն փորձերը կիրառելով՝ Հայաստանը կարող է ավելի անվտանգ նավարկելու իր տնտեսական ապագան։

Երբ երկիրը շարունակում է աճել և զարգանալ, շեշտը պետք է դրվի կայուն տնտեսական քաղաքականությունների վրա, որոնք հավասարակշռում են զարգացման կարիքը և ֆինանսական պատասխանատվության պահանջը։