Հայաստանում գործում է 72 արևային էլեկտրակայան
Տնտեսագիտական համալսարանում դիմորդների թիվն աճել է 19%-ով. Արմեն Գրիգորյան
Հայկական ԱԷԿ-ը մայիսի 15-ից կդադարեցնի աշխատանքը 60 օրով
Microsoft-ը հուլիսին կկրճատի 6000 աշխատակցի
Nissan-ը կկրճատի ևս 11 000 աշխատատեղ ամբողջ աշխարհում և կփակի յոթ գործարան
Ինչպես է այսօր զարգանում բեռնափոխադրման ոլորտը Հայաստանում. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Զեղծարարության տարածված սխեմաներից մեկը՝ հեռախոսազանգեր․ ինչպե՞ս պաշտպանվել. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Հայաստանի ՏՏ ոլորտը գերազանցում է սպասումները. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Հայտնի են այս տարվա դպրոցական ավարտական քննությունների օրերը. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Ինչու են նոր iPhone-ներն այդքան թանկ լինելու. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
Panasonic-ը նախատեսում է կրճատել աշխատուժի 4%-ը
Վրաստանում 18749 քաղաքացի օգտվել է կենսաթոշակային կուտակումներից
ԱՄՆ-ը մտադիր չէ Մեծ Բրիտանիայի համար մաքսատուրքերը 10%-ից իջեցնել
ԱՄՆ-ը և Չինաստան-ը համաձայնության են եկել. ինչ է սպասվում առաջիկայում. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
2025թ․-ի հունվար-մարտին Հայաստանում պանրի արտադրության ծավալն աճել է 4.9%-ով
ԱՄՆ-ը և Չինաստանը 115%-ով նվազեցրել են միմյանց նկատմամբ մաքսատուրքերը
2024 թվականին անչափահասների վերաբերյալ քննվել է 478 քրեական վարույթ․ ՔԿ նախագահ
Ավելի քան 450 չվերթ հետաձգվել է ԱՄՆ Ատլանտայի օդանավակայանում՝ թռիչքուղու հետ կապված խնդրի պատճառով. AP
Այս շաբաթվա ներդրողի օրացույցը. մանրամասները՝ ABNews.am կայքում
2025թ.-ի հունվար-մարտին Հայաստանում մսի արտադրությունն աճել է 10%-ով

Ինչո՞ւ է Հայաստանի կեսը ապրում ապառիկով, ոչ թե եկամուտով

Ապր 21, 2025 18:04
78

Արտաքին ճնշումներից մինչև տեղական գործոններ

Վերջին տարիներին Հայաստանի սպառողական վարքագիծը զգալիորեն փոխվել է՝ պայմանավորված մի քանի առանցքային գործոններով․

  • գները շարունակաբար բարձրանում են, հատկապես՝ սննդամթերքի, կոմունալ վճարների և վառելիքի ոլորտներում,

  • գլոբալ տնտեսական անորոշությունները և տեղական շուկայում սպառողական վստահության տատանումները ազդում են գնորդների վարքի վրա,

  • վարկավորման աճն ու եկամուտների բաշխման անհավասարությունը փոփոխում են ծախսերի կառուցվածքը:

Ստորև ներկայացնում ենք հիմնական միտումները՝ հիմնված պաշտոնական վիճակագրության և տեղական շուկայի ուսումնասիրությունների վրա։

1. Սննդամթերքի և կենցաղային ապրանքների սպառման նվազում

Ըստ ՀՀ վիճակագրական կոմիտեի՝ 2024-ի վերջին եռամսյակում սննդամթերքի սպառման ծավալը նվազել է մոտ 3.5%-ով՝ համեմատած նախորդ տարվա նույն ժամանակահատվածի հետ։ Այս նվազման հիմնական պատճառները հետևյալն են․

  • Սննդամթերքի գների միջին աճը՝ 7-9% տարեկան կտրվածքով,

  • Սպառողների կողմնորոշումը ավելի էժան, փոխարինող ապրանքների նկատմամբ,

  • Տնտեսման վարքագծի ամրապնդում՝ անորոշության պայմաններում:

Օրինակ, մակարոնեղենը, կարտոֆիլը, բրինձը դարձել են ավելի տարածված հիմնական սպառողական ապրանքներ՝ մսամթերքի և թարմ մրգերի հաշվին։

2. Կոմունալ վճարների մասնաբաժնի աճ ընտանեկան բյուջեում

Վերջին երկու տարում ջեռուցման, էլեկտրաէներգիայի և գազի ծախսերը կազմել են միջինում 25-28% ընտանեկան ընդհանուր ծախսերից՝ նախկինում 18-20%-ի փոխարեն։ Այս միտումը հատկապես նկատելի է ցածր եկամուտ ունեցող ընտանիքներում, որոնք ստիպված են հրաժարվել ոչ առաջնային ապրանքներից՝ կոմունալ ծառայությունները վճարելու համար։

3. Արտաքին գնումների (օնլայն) աճ՝ ներպետական գնման հաշվին

Մինչև 2020 թվականը օնլայն գնումների խոշոր մասնաբաժինը վերաբերում էր միայն հագուստին ու կենցաղային տեխնիկային։ 2023-2024-ին աճ է գրանցվել նաև․

  • սննդամթերքի առցանց գնումների՝ (մասնավորապես մեծածախ պլատֆորմներից և խնայողության հաշվարկով),

  • դեղամիջոցների առաքման ծառայությունների օգտագործման,

  • ինչպես նաև բազային ապրանքների պարբերական պատվիրումների։

Այս միտումը ցույց է տալիս, որ սպառողները ոչ միայն ձգտում են խնայել, այլև վերահսկել գնումների կառուցվածքը։

4. Վարկային սպառումը՝ որպես սպառողական կարողության լրացուցիչ գործիք

2024-ի ընթացքում, ըստ ԿԲ տվյալների, սպառողական վարկերի ծավալը աճել է 11%-ով, իսկ ապառիկ վաճառքների թիվը՝ 15%-ով։ Սա փաստում է, որ գնողունակության բացը հաճախ լրացվում է բանկային կամ միկրոֆինանսական գործիքների միջոցով։

Միևնույն ժամանակ, այս աճը վտանգներ է պարունակում՝ վարկային բեռի կուտակման տեսանկյունից։ Շատ տնային տնտեսություններ վարկեր են օգտագործում ոչ թե խոշոր գնումների, այլ առօրյա ծախսերի ֆինանսավորման համար։

5. Գերադասելի ապրանքների և բրենդների փոփոխություն

Ապրանքանիշերի հանդեպ հավատարմությունը թուլացել է․ գնորդները նախընտրում են․

  • տեղական արտադրություն՝ ավելի մատչելիության և հասանելիության պատճառով,

  • բազմաֆունկցիոնալ ապրանքներ, օրինակ՝ կոմբինացված մաքրող միջոցներ կամ բազմակի օգտագործման պարագաներ,

  • զեղչի համակարգ ունեցող ապրանքանիշեր, նույնիսկ եթե դրանք նախկինում չէին օգտագործվում։

Հայաստանում սպառողական վարքագծի վերջին միտումները վկայում են նոր հարմարվողականության շրջանի մասին՝

  • սպառողները պարբերաբար վերանայում են իրենց առաջնահերթությունները,

  • ձգտում են առավելագույն արդյունավետություն և տնտեսում,

  • իսկ շուկաները պարտադրված են հարմարվել փոփոխվող պահանջարկին։

Այս միտումները կարևոր են ինչպես բիզնեսների, այնպես էլ քաղաքականություն մշակողների համար՝ ճիշտ ռազմավարությունների մշակման տեսանկյունից։

 

Բաժանորդագրվեք մեր Տելեգրամյան ալիքին՝ բիզնես ոլորտի ամենաթարմ և կարևոր նորություններին առաջինը ծանոթանալու համար: